The Outback - Reisverslag uit Darwin, Australië van Hermien Heeres - WaarBenJij.nu The Outback - Reisverslag uit Darwin, Australië van Hermien Heeres - WaarBenJij.nu

The Outback

Door: Hermien

Blijf op de hoogte en volg Hermien

05 Juli 2013 | Australië, Darwin

Zodra ik het vliegtuig uitstap, merk ik gelijk dat ik in een ander deel van het land ben. Rondlopen met slippers is ineens wel erg fris, snel trek ik dan ook een vest aan. Ook zie ik voor het eerst grote aantallen aboriginals.

Ik ben in Alice Springs, in the Northern Territory. In het plaatsje zelf is niet veel te zien, maar tijdens the Rock Tour heb ik mijn ogen uitgekeken. Met de bus gaan we naar de verschillende rotsen in de woestijn. Onderweg is er helaas weinig te zien. Op een aantal dode koeien na, is het uitzicht zes uur lang hetzelfde.

Tijdens de tour zijn we onder andere naar Kings Canyon gegaan. Het was een flinke klim omhoog, maar het was het meer dan waard. Prachtig uitzicht over de woestijn! Vooral het contrast met de oostkust is gigantisch. Natuurlijk hebben we ook Uluru bewonderd. De rots met een omtrek van negen kilometer lijkt van een afstand een geheel, maar van dichtbij zijn verschillende grotten en lagen gesteentes te zien. Ook zijn er op een aantal plekken op de rots aboriginaltekeningen van wel meer dan 1000 jaar oud te zien.

Op de eerste avond waren we onderweg naar het kamp, toen onze bus vast kwam te zitten. We besloten maar langs de weg te kamperen. We maakten een kampvuur en sliepen in onze swag (soort tent met matras in de vorm van slaapzak) en slaapzak rondom het kampvuur. In the middle of nowhere sliepen we letterlijk onder de sterren! Een bijzondere ervaring. Helaas daalde de temperatuur 's nachts tot 2 graden, wat het wel erg fris maakte.

Met een 22 uur durende busrit ben ik vanaf Alice Springs naar Darwin gereisd. Tijdens een korte wandeling op mijn eerste avond in Darwin realiseerde ik me dat ik hier geen 2,5 week wil blijven. Ook al zijn er een paar leuke kroegen, het centrum is erg klein en er is weinig te zien. Ik heb daarom besloten om eerder naar Bali te vliegen.

Voordat ik een driedaagse kampeertrip in het Nationale Park Kakadu had, bestonden mijn dagen dan ook uit naar de Lagoon gaan en 's avonds bier drinken. Wat ook best leuk is voor een paar dagen!

Het Nationale Park Kakadu is een park ter grootte van België. De aboriginals zijn inmiddels weer eigenaar van het land, maar de Australische overheid heeft ervoor gezorgd dat het open blijft voor toeristen.

De aboriginals hebben een gigantische kennis van de natuur, welke ze generaties lang doorvertellen. Zo zijn er een aantal heftige verhalen over de spirituele eigenschappen van het landschap. De mannen en vrouwen hebben elk hun eigen kennis en gebieden welke ze niet met elkaar delen. Zo is er een (vrouwelijk) meer, JimJim Falls, waar aboriginal mannen niet in zwemmen, omdat ze geloven in bepaalde geesten of iets dergelijks die mannen kwaad zullen doen. Blanke mensen geloofden hier natuurlijk niet in en de eerste man die in het meer zwom was natuurlijk blank.

Nu zijn er in de afgelopen jaren ruim dertig mensen in dit meer verdronken. En je raadt het al.. allemaal mannen. Zo ook vorige week. Uit respect voor de overledene was het meer dan ook afgesloten, zodat volgens de aboriginals, de geest in alle rust kan vertrekken. Dit is van de vele 'lugubere' verhalen die onze gids vertelde. Of je in het spirituele gelooft of niet, ik weet wel dat ik de kennis en cultuur van de aboriginals niet onderschat!

Niet alleen de cultuur zorgde voor interessante verhalen, ook de krokodillen. In het park zijn ontzettend veel zout water krokodillen, die regelmatig gespot zijn. Zo vertelde onze gids, vlak voor we aan een wandeling begonnen, dat twee weken geleden op deze plek een grote krokodil gespot was en dat de route een tijd afgesloten was. Na de verschillende verhalen over mensen die opgegeten zijn, kan ik je wel vertellen dat ik wel eens relaxter door een bos gewandeld heb!

Gelukkig heb ik alle kampeertrips heelhuids overleefd en ben ik weer veilig in Darwin. Over een paar uur vlieg ik naar Bali. Het Australië avontuur zit erop!

  • 05 Juli 2013 - 17:11

    Janty:

    mooi verhaal! benieuwd naar Bali!

  • 07 Juli 2013 - 09:11

    Jeannette:

    Wauw, wat een belevenis en wat een spannende verhalen! Veel plezier op Bali!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hermien

Actief sinds 15 Jan. 2013
Verslag gelezen: 425
Totaal aantal bezoekers 17235

Voorgaande reizen:

28 Maart 2014 - 28 Maart 2015

Nieuw avontuur

01 Maart 2013 - 31 Juli 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: